Therese Jamaa, vicepresidenta d’aliances estratègiques d’Openchip, ha dedicat la seva vida a connectar mons a través de la tecnologia. La seva trajectòria professional l’ha portat a ocupar càrrecs de màxima responsabilitat en gegants del sector com Vodafone, Qualcomm, Huawei o la GSMA, on va impulsar la dimensió social del Mobile World Congress. Però, més enllà dels càrrecs i la innovació estratègica a Openchip, la Therese és una dona convençuda que el progrés real es mesura en dignitat i inclusió.
Com a voluntària i amiga de la Fundació +Tu, viu de prop la realitat de les persones amb discapacitat intel·lectual, una experiència que, assegura, la reconnecta amb l’essencial. En aquesta conversa, parlem amb ella sobre la necessitat que la tecnologia tingui «ànima», sobre el risc de deixar persones enrere en la cursa digital i sobre el paper protagonista que el col·lectiu ha de tenir en la creació del futur.
Durant la teva etapa a la GSMA, vas impulsar la dimensió social de la tecnologia dins el Mobile World Capital. Per què consideres que la tecnologia ha d’estar al servei de les persones i no només del mercat?
Perquè la tecnologia, per si sola, no té ànima. L’ànima la posem nosaltres amb el propòsit que li donem. Per mi sempre ha estat clar que innovar només té sentit si millora la vida de les persones, si crea oportunitats, si acosta mons.
El veritable progrés no es mesura en gigabytes ni en inversions, sinó en dignitat, en inclusió i en benestar compartit. Si la tecnologia no serveix per reduir desigualtats i ampliar horitzons, ens estem quedant a mig camí.
Quina valoració fas de l’edició d’enguany del MWC?
Cada any el MWC és una finestra al futur, però el que més m’emociona és veure com aquest futur cada vegada parla més de persones: d’accessibilitat, de sostenibilitat, d’ètica. I també crec que tenim molta sort de tenir un esdeveniment així a Barcelona. No és només un congrés tecnològic; és una oportunitat extraordinària per connectar amb el món, per trobar-nos, per escoltar mirades diferents i per crear ponts que generin noves oportunitats.
En aquest sentit, la meva etapa actual a Openchip connecta molt amb aquesta visió. Treballem en allò que no es veu —els semiconductors, la base de tota la tecnologia— però que és clau per construir una Europa més autònoma, més resilient i alineada amb els seus valors. Per mi és la prova que la tecnologia estratègica i la tecnologia amb impacte social no són camins separats: formen part del mateix propòsit.
La innovació avança molt ràpid. Quins són els principals riscos d'»innovar per innovar», sense una mirada social?
Quan innovem sense preguntar-nos per què i per qui, correm el risc de perdre el nord. Podem crear solucions molt brillants però buides de sentit. La velocitat no pot substituir el propòsit. Innovar sense mirada social pot generar noves desigualtats, nous biaixos i noves exclusions. La innovació ha de tenir cor.
Abans de desenvolupar una nova tecnologia, quines preguntes ens hauríem de fer per assegurar que és inclusiva?
A mi m’agrada resumir-ho en una pregunta molt simple: qui no hi és? Qui no ho podrà utilitzar? Qui no ho podrà entendre? Qui en quedarà fora? Si aquesta pregunta és a la taula des del principi, la tecnologia canvia completament. La inclusió no és un afegit final, és una decisió inicial.
Com pot impactar la tecnologia en la vida de les persones amb discapacitat intel·lectual?
Pot ser profundament transformadora. Pot facilitar l’autonomia, la comunicació, l’accés a la feina, l’aprenentatge i la participació social. Però sobretot pot fer una cosa meravellosa: fer visible el talent i la riquesa que ja hi és. Quan la tecnologia està ben pensada, es converteix en una eina d’empoderament.
Quins són els riscos si no es tenen en compte aquestes persones en el disseny tecnològic?
El risc és construir un món digital que també sigui excloent. I avui quedar fora del món digital és quedar fora de moltes oportunitats vitals. Un futur que deixa persones enrere no és un bon futur.
Quin rol haurien de tenir les persones amb discapacitat intel·lectual en el desenvolupament tecnològic?
El rol de protagonistes. No només com a usuàries, sinó com a cocreadores. Necessitem la seva mirada, la seva experiència i la seva manera d’entendre el món. La innovació més poderosa és la que es construeix amb diversitat real.
Tens una trajectòria internacional vinculada a la tecnologia i, alhora, col·labores com a voluntària a +Tu. Com vas arribar a l’entitat?
Hi vaig arribar a través de les persones. En particular d’una persona que em va fer conèixer el projecte, l’equip i l’energia tan especial que s’hi respira. I gairebé sense adonar-me’n, em van convidar a ser padrina —o potser més aviat amiga— de dues persones molt especials. I vaig dir que sí.
Quin és el teu rol com a voluntària i què t’aporta aquesta experiència en l’àmbit personal i professional?
A vegades els vaig a buscar al taller i marxem a berenar junts. Són moments màgics, d’aquells en què el temps s’atura, la cursa del dia a dia desapareix i només importa el present: el somriure de l’altre, la conversa senzilla, les coses petites. Ser i ser junts.
Allà no hi ha càrrecs ni trajectòries. Només hi ha persones. I tinc la sensació que jo rebo molt més del que dono. Em reconnecten amb l’essencial, amb la gratitud, amb la mirada neta. Tinc molta sort.
Coincidint amb l’Any Internacional del Voluntariat, per què creus que és important que persones amb perfils professionals diversos s’impliquin en el tercer sector?
Perquè el voluntariat transforma en dues direccions. Evidentment genera impacte social, però també transforma profundament la persona que s’hi implica. Ens fa més humils, més conscients, més humans. Quan el talent professional es posa al servei d’un propòsit col·lectiu, el canvi s’accelera. Al final, tot tracta de crear ponts: entre tecnologia i humanitat, entre innovació i inclusió, entre el món global i la realitat de cada persona. I aquests ponts sempre es construeixen des de les relacions, des de l’escolta i des del propòsit.
Jamaa (al centre), acompanyada d’Elisenda Copons (esquerra) i Rebeca Alcaraz (dreta), directora d’organització i tècnica de comunicació de +Tu Fundació, al Mobile World Congress. L’actual vicepresidenta d’aliances estratègiques d’Openchip ha estat membre del jurat de la X edició dels Premis de Tecnologia Humanitària impulsats per Creu Roja Espanya que s’han lliurat durant el congrés.

